BŐSZ ANETT: TÉTELESEN CÁFOLHATÓK PALKOVICS LÁSZLÓ INDEX INTERJÚBAN MEGJELENT ÁLLÍTÁSAI

Az államtitkár azt mondja, a biztos alapok átadásának hiánya az elmúlt 25 év eredménye. Arról viszont nem szól, hogy a 2010-es kormányváltást követően írt PISA felmérés történelmi mélypont és a középiskolai felvételi eredmények folyamatosan romlanak az Orbán-kormány hivatalba lépése óta. A nyolcadikosaink még a 19%-os matematika felvételi pontszámot sem érik el átlagosan. Ez az oktatási rendszerünk színvonalának egyértelmű zuhanása.  

Palkovics László azt mondja, két év múlva mindenkinek tabletet akarnak adni a tankönyv helyett. Csakhogy a tankönyvválasztás szabadságának nem pótlása az, ha a központosított tananyag rákerül egy olyan eszközre, amelyet a gyerekeink jelenleg nem tudnak használni – hiszen a PISA eredmények azt mutatják, hogy  nagy részük digitális analfabéta.

Amennyiben az MTA elnöke nem kritizálta az oktatási rendszert – ahogy azt Palkovics állítja -, akkor miért tudok Lovász László felszólalásából kiemelni egy jól körülhatárolható jegyzetet, amely értékmentesen is láttatja, mekkora a baj? Lovász az alábbiakat vetette a kormányzat szemére: 1.) toporgunk a természettudományos oktatásban, holott közben új tudományágak születnek, 2.) az egyetemi alapkutatásra fordított összegek messze elégtelenek, 3.) a tanárképzés reformja elmaradt, 4.) elmaradt az oktatási módszerek reformja is, ami egyenértékű azzal, hogy képtelen a jelen kor kihívásaira felkészíteni a gyerekeket.  

Ha az oktatási rendszerrel minden rendben van, és csak kozmetikai korrekciókra van szükség, akkor miért zúgott a taps az MTA-n, amikor egy kutató az oktatási rendszert kritizálta? Laczkovich Miklós óva intette az államtitkárt attól, hogy úgy tekintsenek az iskolára, mint egy összeszerelő üzemre.

Palkovics a tudományos közösség előtt úgy vélte, hogy a helyi közösségek szerepe fontos az oktatásszervezésben, ugyanakkor a kormány határozott arról, hogy még a vegyes rendszert sem engedi tovább működni, sőt, nagyságrendileg 50 milliárd forintos összeget vonnak el az önkormányzatoktól, hogy befejezzék, amit elkezdtek: az oktatási rendszer teljes államosítását.

Palkovics szerint az új tankerületi központok felállítása a korábbi központosítás ellentetje. Ez az állítás sem igaz. Pusztán feldarabolták az erőszakosan központosított oktatási rendszer irányítását 56 alegységre. Azt állítani pedig, hogy az oktatási rendszerben minden rendben van és felületi kezelésekkel még a tüntető pedagógusok követelései is teljesülnek majd – nyilvánvaló hazugság.

Az államtitkár és a körülötte dolgozók szemfényvesztése nem működik tovább. Orbánék hat év alatt bebizonyították, hogy nem képesek még a rendszer működtetésére sem. Azzal, hogy semmibe vesznek minden szakmai és társadalmi kritikát, csak tovább rontanak a helyzeten, és ezzel generációktól veszik el a színvonalas tanulás és a felemelkedés lehetőségét.

Bősz Anett, ügyvivő